W związku z tarczą antyinflacyjną rząd wprowadził obniżony VAT na niektóre produkty. Jednakże większość przepisów traci moc prawną już 31 grudnia 2022r. Zachowany zostanie jedynie zerowy VAT na żywność, który będzie obowiązywać do 30 czerwca 2023 roku. Odstępstwo stanowi jedynie import żywności spoza UE, w momencie kiedy znajdzie się w Polsce w wyniku sprzedaży wysyłkowej w przesyłkach o wartości do 150 euro.
Powrót do minionych stawek VAT stanie się więc dla konsumentów, następnym znaczącym wzrostem kosztów. Przyrost cen będzie najbardziej odczuwalny w przypadku cen gazu. Na chwilę obecną gaz objęty jest 0% stawką VAT, natomiast od stycznia 2023 roku będzie to 23%. W związku z tym opłaty dla gospodarstw domowych mogą znacząco się zwiększyć. Co prawda rząd przygotowuje zamrożenie cen lub zwrot części VAT, jednak rozwiązanie nie będzie dostępne dla każdego. O skorzystaniu zadecyduje najprawdopodobniej spełnienie kryterium dochodowego.
Wraz z nadejściem nowego roku wzrośnie również VAT na paliwo i wyniesie 23% (przy obecnych 8%). Kolejnym wzrostem VAT objęte jest także ciepło systemowe (ogrzewania z kaloryferów) jak również prąd. Na chwilę obecną ich stawka VAT wynosi 5%, natomiast po nowym roku ma wrócić do wcześniejszych 23%.
Wsparciem dla gospodarstw domowych mogą okazać się zamrożone ceny, jednakże, nie jest w nich uwzględniony VAT i koniecznym jest doliczenie do nich odpowiedniej stawki podatku. Zamrożone ceny prądu obowiązywać będą także do limitów rocznych zużycia prądu, które przedstawiają się następująco:
- 2000 kWh dla „zwykłego” gospodarstwa domowego,
- 2600 kWh dla gospodarstw posiadających kartę dużej rodziny,
- 3000 kWh dla rodzin, w których jest osoba z niepełnosprawnością.
Jeśli wyżej wymienione limity zostaną przekroczone, operator będzie stosował cenę regularną.
Jeśli chodzi o przedsiębiorców to podwyżki VAT, najbardziej odczuć mogą małe biznesy, czyli te których sprzedaż wynosi do 200 tys. zł w skali roku. W związku z brakiem możliwości odliczenia podatku VAT rosnące stawki paliwa, gazu czy prądu mogą wpłynąć na podwyższenie cen świadczonych przez nich usług.
Autor: Edyta Waseńczuk, specjalista ds. marketingu w TAX INSIGHT